Hundens Adfærd…
Etologer har forklaret adfærd på mange forskellige måder, modellerne er bygget med det formål at gøre det lettere for os at forstå de levende væsners adfærd.
Etologer har forklaret adfærd på mange forskellige måder, modellerne er bygget med det formål at gøre det lettere for os at forstå de levende væsners adfærd.
– Trækker voldsomt
– Hilser voldsomt på gæetser
– Er hyperaktiv
– Kan ikke finde ro
– Gør i haven
– Napper / bider andre hunde
– Er aggressiv
– Gør af ringeklokken
Etologer har forklaret adfærd på mange forskellige måder, modellerne er bygget med det formål at gøre det lettere for os at forstå de levende væsners adfærd. Ingen model er fuldkommen, hvilket bl.a. skyldes vanskeligheden ved en enstydig defination af adfærd.
Adfærdsbiologien lægger vægt på biologiske faktorer, og forklarer adfærd ud fra de levende organismers funktioner og formål.
Adfærdsfysiologien lægger vægt på fysiologiske processer. Adfærd er en iagttagelse i samspil mellem de forskellige kemiske processer, som individets organisme undergår.
Adfærdsøkologien forklarer adfærd med individets miljø og tilpasning til det. Ændringer i omgivelserne medfører adfærdsændringer, for overlevelse kræver nye tilpasninger.
Instiktteorien forklarer adfærd som er række instinktive handlinger. Evnen til at udfører bestemte færdige handlinger er medfødt. Når bestemte stimuli er til stede, handler dyret, som det er programmeret til.
Motivationsteorien lægger vægt på igangsættende faktorer, så som sult, angst, aggressivitet, motiverer dyret til henholdsvis at gå på jagt, at flygte, og at angribe. De største motivationsfaktorer er drifterne, så som selvopholdelse, aggressivitet, og sex. Drifterne anvender bl.a. instinkterne til at få deres krav opfyldt.
Stimulus – responsteorien betragter adfærd som respons til bestemte stimuli. Visse respons skal ikke indlæres , mens andre kræver indlæring og der opstår bl.a. forskellen mellem de betingede og de ubetingede reflekser.
Betinget adfærd er den adfærd, som er blevet indlært ved et antal gange at kombinerer en uindlært (ubetinget) stimulus med en indlært (betinget) stimulus.
Denne adfærd knytter sig til reflekser. Hvis jeg for en hund præsenterer en tallerken med mad samtidig mad at vi ringer på døren, og vi gentager dette et antal gange, vil vi opnå, at hunden savler hver gang vi ringer på døren. Vi kan således kombinerer noget uindlært, med noget indlært.